Wpis do rejestru wyborców
Komórka odpowiedzialna |
Samodzielne stanowisko ds. ewidencji ludności i wojskowych bud. A, pok. 7 (parter) |
Miejsce składania dokumentów |
Urząd Miasta w Tuszynie bud. A, pok. 1 ul. Piotrkowska 2/4 95-080 Tuszyn |
Kto może wystąpić z wnioskiem |
Każdy, kto spełnia dwa poniższe warunki: 1) Zamieszkał na stałe w innej gminie niż ta, w której jest zameldowany albo nigdzie nie jest zameldowany, ale stale przebywa na terenie danej gminy. 2) Może głosować, czyli ma co najmniej 18 lat oraz posiada prawa wyborcze. Prawa wyborcze to prawa, dzięki którym może Pani/Pan głosować w wyborach (prawo czynne) lub startować w wyborach jako kandydat (prawo bierne). Jeśli ma Pani/Pan skończone 18 lat i ma Pani/Pan polskie obywatelstwo (albo obywatelstwo kraju członkowskiego Unii Europejskiej) — ma Pani/Pan czynne prawo wyborcze. Wyjątek stanowią osoby, które sąd pozbawił praw wyborczych lub są ubezwłasnowolnione. |
Godziny przyjmowania petentów |
poniedziałek 7:30 - 15:30 wtorek 7:30 - 17:00 środa 7:30 - 15:30 czwartek 7:30 - 15:30 piątek 7:30 - 14:00 |
Opłaty |
Brak |
Termin i sposób załatwienia sprawy |
Należy wypełnić wniosek i deklarację a następnie złożyć dokumenty w urzędzie. Decyzję o wpisaniu lub odmowie wpisania do rejestru wyborców urząd podejmie w ciągu 5 dni od złożenia wniosku. |
Tryb odwoławczy |
Urzędnik może odmówić wpisania Pani/Pana do rejestru wyborców – jeśli uzna, że nie mieszka Pani/Pan tam, gdzie Pani/Pan deklaruje. Dostanie Pani/Pan wtedy pisemną odmowę. W takiej sytuacji może Pani/Pan złożyć skargę. Należy ją napisać samodzielnie, zaadresować do sądu rejonowego i złożyć u Burmistrza Miasta Tuszyna. Ma Pani/Pan na to 3 dni od otrzymania odmowy. Urząd jak najszybciej przekaże skargę do sądu, który ma 3 dni na wydanie postanowienia. Od postanowienia sądu nie przysługuje odwołanie. |
Podstawa prawna |
Ustawa z dn. 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy |
Wymagane wnioski i dokumenty |
1) Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców wraz z deklaracją 2) Dokument tożsamości oraz jego kopię np. dowód osobisty lub paszport. Urzędnik może poprosić o pokazanie dodatkowego dokumentu, który potwierdzi, że mieszka Pani/Pan w tej gminie. Takim dokumentem jest np.: umowa najmu mieszkania; rachunek za prąd, na którym są Pani/Pana dane; oświadczenie właściciela lub najemcy mieszkania, w którym Pani/Pan mieszka. |
Informacje dodatkowe |
Szczegółowe informacje dostępne są pod linkiem https://obywatel.gov.pl/zaswiadczenia-i-odpisy/wpisz-sie-do-rejestru-wyborcow?beta=false#scenariusz-w-urzedzie |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Anetta Malicka Data wytworzenia:
28 gru 2021
Osoba dodająca informacje
Kamil Gorzkiewicz Data publikacji:
28 gru 2021, godz. 10:58
Osoba aktualizująca informacje
Kamil Gorzkiewicz Data aktualizacji:
19 wrz 2023, godz. 11:43