Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Tuszyn

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Podatek leśny - złożenie informacji (osoby fizyczne)

Komórka odpowiedzialna

Referat Podatków i Egekucji

bud. A, pok. 22 (I piętro)

Miejsce składania dokumentów

Urząd Miasta w Tuszynie

bud. A, pok. 1

ul. Piotrkowska 2/4

95-080 Tuszyn

Kto może wystąpić z wnioskiem 

Podatnikami podatku leśnego, z zastrzeżeniem ust. 2, są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, będące:

1) właścicielami lasów, z zastrzeżeniem ust. 3;

2) posiadaczami samoistnymi lasów;

3) użytkownikami wieczystymi lasów;

4) posiadaczami lasów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Obowiązek podatkowy w zakresie podatku leśnego od lasów pozostających w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, zwanego dalej "Lasami Państwowymi", oraz wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, nieobjętych obowiązkiem podatkowym na podstawie ust. 1 pkt 4, ciąży odpowiednio na jednostkach organizacyjnych Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa i Lasów Państwowych. Jeżeli las znajduje się w posiadaniu samoistnym, obowiązek podatkowy w zakresie podatku leśnego ciąży na posiadaczu samoistnym. Jeżeli las jest współwłasnością lub znajduje się w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, stanowi wówczas odrębny przedmiot opodatkowania podatkiem leśnym, a obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach lub posiadaczach, z zastrzeżeniem ust. 5. Zasady odpowiedzialności solidarnej za zobowiązanie podatkowe, o której mowa w ust. 4, nie stosuje się, jeżeli jeden lub kilku współwłaścicieli lub posiadaczy jest zwolnionych od podatku leśnego. W takiej sytuacji obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na współwłaścicielach lub posiadaczach, którzy nie są zwolnieni od tego podatku, w zakresie odpowiadającym ich łącznemu udziałowi w prawie własności lub posiadaniu.

Godziny przyjmowania petentów

poniedziałek  7:30 - 15:30

wtorek 7:30 - 17:00

środa 7:30 - 15:30

czwartek  7:30 - 15:30

piątek 7:30 - 14:00

Uwagi

Brak

Opłaty

złożenie informacji - bez opłat

opłata skarbowa za złożenie w organie administracji publicznej dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz od jego odpisu, wpisu lub kopii - 17,00 zł ( za wyjątkiem przypadków wyłączonych lub zwolnionych z mocy ustawy o opłacie skarbowej )

Termin i sposób załatwienia sprawy

Złożenie informacji od ręki.

Informacje sporządza się na formularzu według oraz składa się organowi podatkowemu, właściwemu ze względu na miejsce położenia lasu, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub o zaistnieniu zmian stanu faktycznego.

Obowiązek składania informacji o lasach oraz deklaracji na podatek leśny, dotyczy wówczas podatników korzystających ze zwolnień na mocy przepisów ustawy. Jeżeli las stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu osób fizycznych oraz osób prawnych, jednostek organizacyjnych, w tym spółek, nieposiadających osobowości prawnej - osoby fizyczne składają deklarację na podatek leśny oraz opłacają podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne.

Po złożeniu informacji - załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu 2 miesięcy. Podatek leśny na rok podatkowy od osób fizycznych, z zastrzeżeniem ust. 7, ustala, w drodze decyzji, organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia lasu. Podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. Osobom fizycznym, na których ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku leśnego oraz jednocześnie w zakresie podatku od nieruchomości lub podatku rolnego dotyczący przedmiotów opodatkowania położonych na terenie tej samej gminy, wysokość należnego zobowiązania podatkowego pobieranego w formie łącznego zobowiązania pieniężnego ustala organ podatkowy w jednej decyzji (nakazie płatniczym). Przepisy art. 6 właściwość organu w sprawach podatku leśnego ust. 3a i 7a stosuje się odpowiednio.

2.Łączne zobowiązanie pieniężne należne od przedmiotów opodatkowania stanowiących współwłasność lub znajdujących się w posiadaniu dwóch lub więcej osób fizycznych ustala się w odrębnej decyzji (nakazie płatniczym), który wystawia się na któregokolwiek ze współwłaścicieli lub posiadaczy.

Tryb odwoławczy

Od decyzji służy Stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi za pośrednictwem Burmistrza Miasta Tuszyna w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

Zgodnie z art. 222 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określając istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2019r. w sprawie wzorów informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie sposobu przesyłania informacji o lasach oraz deklaracji na podatek leśny za pomocą środków komunikacji elektronicznej.


Zgodnie z ustawą z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (Dz.U. z 2018 r. poz. 2244) od 1 lipca 2019 roku mają zastosowanie nowe formularze do informacji i deklaracji dotyczących podatków, z tytułu których obowiązek podatkowy powstał po 1 lipca 2019 roku.

Zgodnie z powyższym Rozporządzeniem informacje i deklaracje podatkowe mogą być przesyłane z wykorzystaniem:

- elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP) 

- innego systemu teleinformatycznego udostępnionego na stronie Biuletynu Informacji Publicznej właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego.

Deklaracje mogą być opatrywane:

- kwalifikowanym podpisem elektronicznym,

- podpisem osobistym,

- podpisem zaufanym.

W PRZYPADKU KOREKT DEKLARACJI I ZMIAN INFORMACJI DOTYCZĄCYCH PODATKÓW Z TYTUŁU KTÓRYCH OBOWIĄZEK PODATKOWY POWSTAŁ PRZED WPROWADZENIEM JEDNOLITYCH WZORÓW FORMULARZY, MAJĄ ZASTOSOWANIE FORMULARZE OBOWIĄZUJACE W DANYCH OKRESACH.

Wymagane wnioski i dokumenty

Informacja o lasach (IL-1)

Załącznik do informacji o lasach (ZIL-1)

Załącznik do informacji o lasach (ZIL-2)

Załącznik do informacji o lasach (ZIL-3)

Pełnomocnictwo określonego rodzaju na właściwym formularzu, zgodnie z art. 138j ustawy Ordynacja podatkowa w sytuacji, gdy informację podpisuje pełnomocnik podatnika. Może to być pełnomocnictwo szczególne (PPS-1), pełnomocnictwo do doręczeń (PPD-1)

Dowód zapłaty opłaty skarbowej za udzielone pełnomocnictwo, w przypadku jego udzielenia (jeżeli zaistniał z mocy ustawy obowiązek zapłaty opłaty skarbowej)

lub 

Formularz elektroniczny.

Informacje dodatkowe

Podatek leśny za rok podatkowy 2024 wynosi :

72,0346 zł – od 1 ha gruntów leśnych sklasyfikowanych jako lasy

36,0173 zł – od 1 ha lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych.


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Jarosław Fister

Data wytworzenia:
28 gru 2021

Osoba dodająca informacje

Kamil Gorzkiewicz

Data publikacji:
28 gru 2021, godz. 11:35

Osoba aktualizująca informacje

Kamil Gorzkiewicz

Data aktualizacji:
19 lut 2024, godz. 14:14