Nadanie numeru PESEL – usługa dla obywateli polskich
Komórka odpowiedzialna |
Samodzielne stanowisko ds. ewidencji ludności i wojskowych bud. A, pok. 7 (parter) |
Miejsce składania dokumentów |
Urząd Miasta w Tuszynie bud. A, pok. 1 ul. Piotrkowska 2/4 95-080 Tuszyn |
Kto może wystąpić z wnioskiem |
Numer PESEL jest nadawany z urzędu przez ministra właściwego do spraw informatyzacji. Nadanie numeru PESEL następuje automatycznie po wykonaniu obowiązku meldunkowego a w przypadku noworodków (urodzonych na terytorium RP) po rejestracji w Urzędzie Stanu Cywilnego; obywatelom polskim zamieszkującym na terytorium RP oraz poza granicami RP w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości. Numer PESEL może być również nadany osobom, które są obowiązane do posiadania numeru na podstawie odrębnych przepisów (na ich wniosek).
|
Godziny przyjmowania petentów |
poniedziałek 7:30 - 15:30 wtorek 7:30 - 17:00 środa 7:30 - 15:30 czwartek 7:30 - 15:30 piątek 7:30 - 14:00 |
Opłaty |
Niezwłocznie |
Termin i sposób załatwienia sprawy |
Gdzie można odebrać : W urzędzie, w którym składa Pani/Pan wniosek o dowód osobisty lub paszport, jeśli numer PESEL jest Pani/Panu potrzebny w innym celu, niż do wyrobienia dowodu osobistego lub paszportu: - odbierze go Pani/Pan w urzędzie gminy właściwym dla miejsca zameldowania (gminy, na terenie której Pani/Pan mieszka), - w urzędzie gminy, na terenie której jest siedziba Pani/Pana pracodawcy (w przypadku braku miejsca zameldowania) - w urzędzie dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy (jeśli Pani/Pan nie pracuje albo Pani/Pana pracodawca ma siedzibę za granicą Polski ) |
Tryb odwoławczy |
Nie przysługuje |
Podstawa prawna |
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL |
Wymagane wnioski i dokumenty |
Jeśli numer PESEL jest Pani/Panu potrzebny, bo chce Pani/Pan otrzymać dowód osobisty lub paszport – nie musi Pani/Pan przygotowywać specjalnych dokumentów. Numer PESEL dostanie Pani/Pan automatycznie, gdy będzie Pani/Pan składać wniosek o dowód osobisty lub paszport. Jeśli numer PESEL jest Pani/Panu potrzebny w innym celu, nalezy przygotować : 1) Wniosek o nadanie numeru PESEL 2) Dokument, który potwierdzi Pani/Pana tożsamość i inne dane, które wpisze Pani/Pan we wniosku. We wniosku musi Pan/Pani wpisać faktyczną podstawę prawną, z której wynika obowiązek posiadania numeru PESEL. Jeśli jakiś urząd (na przykład ZUS czy Urząd Skarbowy) wymaga podania numeru PESEL, to powinien wskazać Pani/Panu również przepis prawa, z którego wynika obowiązek posiadania tego numeru. Jeśli wniosek będzie zawierać braki, to urząd gminy wezwie Panią/Pana do ich poprawienia. Jeśli wniosek nie będzie spełniać wymogów urzędowych, to urząd go nie rozpatrzy. |
Informacje dodatkowe |
Szczegółowe informacje dostępne są pod linkiem https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-numer-pesel-dla-obywateli-polskich |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Anetta Malicka Data wytworzenia:
28 gru 2021
Osoba dodająca informacje
Kamil Gorzkiewicz Data publikacji:
28 gru 2021, godz. 09:39
Osoba aktualizująca informacje
Kamil Gorzkiewicz Data aktualizacji:
19 wrz 2023, godz. 10:40