Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Tuszyn

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Uzyskanie odpisu aktu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu)

Komórka odpowiedzialna

Urząd Stanu Cywilnego w Tuszynie

bud. A, pok. 7 (parter)

Miejsce składania dokumentów

Urząd Miasta w Tuszynie

bud. A, pok. 1

ul. Piotrkowska 2/4

95-080 Tuszyn

Kto może wystąpić z wnioskiem 

Każda osoba, której akt dotyczy, oraz:

- jej małżonek,

- zstępni tj. dzieci, wnuki, prawnuki.

- wstępni tj. rodzice, dziadkowie, pradziadkowie

- rodzeństwo,

- przedstawiciel ustawowy np. rodzic lub opiekun,

- osoba, która wykaże interes prawny w uzyskaniu odpisu (czyli uzasadni interes, który wynika z przepisów prawa, i przedstawi odpowiednie dokumenty np. zobowiązanie sądu.

- sąd,

- prokurator,

- organizacja społeczna, jeśli uzasadni to swoimi celami statutowymi i przemawia za tym interes społeczny,

- instytucja administracji publicznej (na przykład urząd gminy), jeżeli jest to konieczne do realizacji jej ustawowych zadań.

- pełnomocnik

Godziny przyjmowania petentów

poniedziałek  7:30 - 15:30

wtorek 7:30 - 17:00

środa 7:30 - 15:30

czwartek  7:30 - 15:30

piątek 7:30 - 14:00

Uwagi

Rejestr stanu cywilnego nie zawiera wszystkich sporządzonych od 1918 r. aktów stanu cywilnego. Przeniesienie aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego jest czynnością jednorazową i od chwili przeniesienia – odpisy aktu stają się dostępne w każdym urzędzie stanu cywilnego w kraju. Odpis aktu stanu cywilnego w formie elektronicznej może być wykorzystany wyłącznie w systemach informatycznych instytucji do których jest przekazywany. Wydruk takiego odpisu nie jest dokumentem urzędowym.

Opłaty

22 zł – za odpis skrócony aktu stanu cywilnego (także za odpis wielojęzyczny w formie papierowej),

33 zł – za odpis zupełny aktu stanu cywilnego.

17 zł  - jeżeli sprawa jest załatwiana przez pełnomocnika.

Opłat można dokonac w kasie Urzędu w godzinach pracy lub przelewem na konto Urzędu, do którego składany jest wniosek. Należy zachować dowód opłaty.

Odpis aktu można uzyskać  bezpłatnie jeżeli jest on potrzebny w następujących sprawach :

- uzyskania dowodu osobistego lub paszportu,

- uzyskanie świadczenia socjalnego lub pomocy społecznej,

- ZUS (ubezpieczenia społecznego, ubezpieczenia zdrowotnego),

- alimentów,

- przyznania opieki, kurateli, adopcji,

- zatrudnienia, wynagrodzenia za pracę.

Należy we wniosku napisać, w jakiej sprawie potrzebny jest odpis. Wszystkie przypadki, w których nie jest pobierana opłata skarbowa za wydanie odpisu, określa ustawa o opłacie skarbowej.

Termin i sposób załatwienia sprawy

Jeśli akt znajduje się  w elektronicznym centralnym rejestrze stanu cywilnego odpis otrzyma Pani/Pan w ciągu 7 dni kalendarzowych od dnia, w którym wniosek wpłynął do urzędu,

Akty są sporządzane w rejestrze od 1 marca 2015 roku. Akty sporządzone w papierowych księgach przed tą datą muszą być do niego przeniesione.

Jeśli złoży Pani/Pan wniosek w USC, w którym jest akt w formie papierowej, ale nie został on jeszcze przeniesiony do rejestru to ten odpis uzyska Pani/Pan w ciągu 7 dni roboczych od dnia, w którym złoży Pani/Pan wniosek,

Jeśli złoży Pani/Pan go w USC, który nie ma aktu w formie papierowej i nie został on jeszcze przeniesiony do rejestru to ten odpis uzyska Pani/Pan w ciągu 10 dni roboczych od dnia, w którym złoży Pani/Pan wniosek,

Tryb odwoławczy

Kierownik USC może odmówić wydania odpisu aktu stanu cywilnego, jeśli na przykład chce Pani/Pan otrzymać odpis aktu innej osoby, ale nie ma Pani/Pan do tego prawa. Dostanie Pani/Pan wtedy decyzję administracyjną o odmowie. Jeśli kierownik USC wyda Pani/Panu taką decyzję, ma Pani/Pan 14 dni, aby się od niej odwołać do wojewody, któremu podlega USC. Odwołanie składa się za pośrednictwem kierownika USC, który wydał decyzję.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego

Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej

Wymagane wnioski i dokumenty

1) Wniosek o odpis aktu stanu cywilnego.

2) Potwierdzenie opłaty skarbowej (na przykład potwierdzenie przelewu lub pokwitowanie, które otrzyma Pani/Pan w kasie urzędu),

3) Dokument potwierdzający interes prawny (jeśli chcą Pani/Pan dostać odpis dotyczący osoby z dalszej rodziny, która nie jest Pani/Pana współmałżonkiem, wstępnym, zstępnym lub rodzeństwem lub osoby spoza rodziny. 

4) Dokument tożsamości np. dowód osobisty lub paszport

Informacje dodatkowe

Szczegółowe informacje dot. sposobu załatwienia sprawy dostępne są pod linkiem https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-odpis-aktu-stanu-cywilnego-urodzenia-malzenstwa-zgonu


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Grażyna Laciborowska

Data wytworzenia:
28 gru 2021

Osoba dodająca informacje

Kamil Gorzkiewicz

Data publikacji:
28 gru 2021, godz. 10:52

Osoba aktualizująca informacje

Kamil Gorzkiewicz

Data aktualizacji:
19 wrz 2023, godz. 09:07