Uzyskanie odpisu aktu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu)
Komórka odpowiedzialna |
Urząd Stanu Cywilnego w Tuszynie bud. A, pok. 7 (parter) |
Miejsce składania dokumentów |
Urząd Miasta w Tuszynie bud. A, pok. 1 ul. Piotrkowska 2/4 95-080 Tuszyn |
Kto może wystąpić z wnioskiem |
Każda osoba, której akt dotyczy, oraz: - jej małżonek, - zstępni tj. dzieci, wnuki, prawnuki. - wstępni tj. rodzice, dziadkowie, pradziadkowie - rodzeństwo, - przedstawiciel ustawowy np. rodzic lub opiekun, - osoba, która wykaże interes prawny w uzyskaniu odpisu (czyli uzasadni interes, który wynika z przepisów prawa, i przedstawi odpowiednie dokumenty np. zobowiązanie sądu. - sąd, - prokurator, - organizacja społeczna, jeśli uzasadni to swoimi celami statutowymi i przemawia za tym interes społeczny, - instytucja administracji publicznej (na przykład urząd gminy), jeżeli jest to konieczne do realizacji jej ustawowych zadań. - pełnomocnik |
Godziny przyjmowania petentów |
poniedziałek 7:30 - 15:30 wtorek 7:30 - 17:00 środa 7:30 - 15:30 czwartek 7:30 - 15:30 piątek 7:30 - 14:00 |
Uwagi |
Rejestr stanu cywilnego nie zawiera wszystkich sporządzonych od 1918 r. aktów stanu cywilnego. Przeniesienie aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego jest czynnością jednorazową i od chwili przeniesienia – odpisy aktu stają się dostępne w każdym urzędzie stanu cywilnego w kraju. Odpis aktu stanu cywilnego w formie elektronicznej może być wykorzystany wyłącznie w systemach informatycznych instytucji do których jest przekazywany. Wydruk takiego odpisu nie jest dokumentem urzędowym. |
Opłaty |
22 zł – za odpis skrócony aktu stanu cywilnego (także za odpis wielojęzyczny w formie papierowej), 33 zł – za odpis zupełny aktu stanu cywilnego. 17 zł - jeżeli sprawa jest załatwiana przez pełnomocnika. Opłat można dokonac w kasie Urzędu w godzinach pracy lub przelewem na konto Urzędu, do którego składany jest wniosek. Należy zachować dowód opłaty. Odpis aktu można uzyskać bezpłatnie jeżeli jest on potrzebny w następujących sprawach : - uzyskania dowodu osobistego lub paszportu, - uzyskanie świadczenia socjalnego lub pomocy społecznej, - ZUS (ubezpieczenia społecznego, ubezpieczenia zdrowotnego), - alimentów, - przyznania opieki, kurateli, adopcji, - zatrudnienia, wynagrodzenia za pracę. Należy we wniosku napisać, w jakiej sprawie potrzebny jest odpis. Wszystkie przypadki, w których nie jest pobierana opłata skarbowa za wydanie odpisu, określa ustawa o opłacie skarbowej. |
Termin i sposób załatwienia sprawy |
Jeśli akt znajduje się w elektronicznym centralnym rejestrze stanu cywilnego odpis otrzyma Pani/Pan w ciągu 7 dni kalendarzowych od dnia, w którym wniosek wpłynął do urzędu, Akty są sporządzane w rejestrze od 1 marca 2015 roku. Akty sporządzone w papierowych księgach przed tą datą muszą być do niego przeniesione. Jeśli złoży Pani/Pan wniosek w USC, w którym jest akt w formie papierowej, ale nie został on jeszcze przeniesiony do rejestru to ten odpis uzyska Pani/Pan w ciągu 7 dni roboczych od dnia, w którym złoży Pani/Pan wniosek, Jeśli złoży Pani/Pan go w USC, który nie ma aktu w formie papierowej i nie został on jeszcze przeniesiony do rejestru to ten odpis uzyska Pani/Pan w ciągu 10 dni roboczych od dnia, w którym złoży Pani/Pan wniosek, |
Tryb odwoławczy |
Kierownik USC może odmówić wydania odpisu aktu stanu cywilnego, jeśli na przykład chce Pani/Pan otrzymać odpis aktu innej osoby, ale nie ma Pani/Pan do tego prawa. Dostanie Pani/Pan wtedy decyzję administracyjną o odmowie. Jeśli kierownik USC wyda Pani/Panu taką decyzję, ma Pani/Pan 14 dni, aby się od niej odwołać do wojewody, któremu podlega USC. Odwołanie składa się za pośrednictwem kierownika USC, który wydał decyzję. |
Podstawa prawna |
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej |
Wymagane wnioski i dokumenty |
1) Wniosek o odpis aktu stanu cywilnego. 2) Potwierdzenie opłaty skarbowej (na przykład potwierdzenie przelewu lub pokwitowanie, które otrzyma Pani/Pan w kasie urzędu), 3) Dokument potwierdzający interes prawny (jeśli chcą Pani/Pan dostać odpis dotyczący osoby z dalszej rodziny, która nie jest Pani/Pana współmałżonkiem, wstępnym, zstępnym lub rodzeństwem lub osoby spoza rodziny. 4) Dokument tożsamości np. dowód osobisty lub paszport |
Informacje dodatkowe |
Szczegółowe informacje dot. sposobu załatwienia sprawy dostępne są pod linkiem https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-odpis-aktu-stanu-cywilnego-urodzenia-malzenstwa-zgonu |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Grażyna Laciborowska Data wytworzenia:
28 gru 2021
Osoba dodająca informacje
Kamil Gorzkiewicz Data publikacji:
28 gru 2021, godz. 10:52
Osoba aktualizująca informacje
Kamil Gorzkiewicz Data aktualizacji:
19 wrz 2023, godz. 09:07